Harmen, hoe monteer je die plaatjes nou?

Hoe vaak ik die vraag wel niet krijg! Het is op zich helemaal niet zo moeilijk, maar je moet wel even weten waar je op moet letten. En vooral… het is een heel precies werkje. En het is veel belangrijker dan je misschien denkt, om dat goed te doen. Zodat het bij jouw voeten en jouw lijf past. 

Want die plaatjes, die bepalen hoe jouw voeten aan je pedalen vast komen te zitten. En hoe makkelijker jij je benen kunt bewegen tijdens het fietsen, hoe sneller je fietst. 

Het is dan fijn, als het stevigste gedeelte van je voet direct boven de trapas zit. Ik ga je zo stap-voor-stap uitleggen hoe je dat nu het beste aanpakt. 

Maar eerst wil ik nog even een grote besparingstip met je delen!

Want, ik zie in mijn praktijk vaak, dat mensen veel te snel hun plaatjes willen vervangen, en dat is zonde van je zuurverdiende centen. Als er een of meer gele hoekjes van de plaatjes af zijn (op de foto mist er  bijvoorbeeld al één) is er nog niets aan de hand. Je hoeft de plaatjes pas te vervangen als het randje, waar het pedaal achter klemt voor de helft weg is. Op de foto wijst er een blauwe pijl naar dat randje. Bij dit plaatje is de rand nog wel 90% in tact, dus die kan beste nog even mee. 

Kijk, dat scheelt toch weer 😉 

plaatje met pijl

En dan nu… (tromgeroffel)

De stap-voor-stap instructie. 

Stap 1

De eerste instelling van de plaatjes is de voor-achter verstelling.

Doe je fietsschoenen aan en teken op de schoenen de onderstaande punten af. (ik plak hiervoor altijd een stukje schilderstape op mijn schoen, dan heb je geen penstrepen op je schoen de rest van het jaar) 

  • de aanhechting van je grote teen (die bobbel) en
  • de aanhechting van de kleine teen (een klein bobbeltje)

Zie ter verduidelijking het onderstaande plaatje.

voet met botten

Vervolgens verbind je deze punten aan de onderkant van de schoen. Dat ziet er ongeveer als volgt uit. Voor de foto heb ik de lijn heel dik gemaakt. Normaal is dit een dunner lijntje, maar zo zie je het duidelijker op de foto. 

foto met streep

Vervolgens monteer je het plaatje recht onder je schoen, waarbij het blauwe vlakje op de witte lijn komt. Dit blauwe vlakje zit normaal niet op het plaatje maar heb ik er voor de duidelijkheid opgezet. Ik hoop dat het helpt.

Plaatje met blauwe vlek

Stap 2

De volgende stap is het instellen van de stand width, of in goed Nederlands je “stabreedte”. Hoe breder je met je voeten uit elkaar staat, hoe meer je de plaatjes naar de kant van je grote teen schuift (over de witte lijn). Heb je X-benen en/of sta je smal, dan verplaats je de plaatjes naar de kant van je kleine teen. Dit is een kwestie van trial and error, en hierbij geldt: als het goed voelt is het ook goed! (Dat betekent dus: vastschroeven, schoenen aan, stukje fietsen, evt aanpassen en weer testen. Mensen die bij mij een bikefit hebben gehad, weten dat dat soms wel een paar keer herhaald moet worden totdat het helemaal goed voelt)

Stap 3

Ga rechtop staan, met je normale schoenen aan en spring een paar keer op en neer. Kijk dan hoe je voeten staan. Recht naar voren, naar elkaar toe of een beetje uit elkaar, zoals je ziet op onderstaande foto.

Scheefstand voeten

Dit is de natuurlijke stand van je voeten, en zo wil je ook je voet op het pedaal hebben.

Om dit zo te krijgen verdraai je het plaatje onder je schoen. Op de onderstaande foto zie je hoe het werkt. Het bovenste punt blijft vastzitten en de onderste twee verdraai je naar buiten (om je hak iets naar binnen te krijgen)

Oh ja, en als je ook al ziet dat bij deze persoon de linker hak iets verder naar binnen moet dan de rechter dan ben je een natuurtalent ;-).

Gedraaid plaatje

Stap 4

Markeer de eindstand onder op je schoen, zodat als je na een paar maanden toch nieuwe plaatjes nodig hebt, je deze zonder moeite kunt monteren en niet weer al deze stappen hoeft te doorlopen. (t ’Is maar een tip)

Twijfel je nou toch nog, en wil je nu zeker weten dat het goed komt? Kom dan langs voor een echte Bikefit. Hierbij stellen we je plaatjes helemaal perfect af.  Door het gebruik van enkele meet instrumenten heb ik nog veel meer mogelijkheden om dit heel precies te doen. 

Tijdens zo’n bikefit stel ik nog veel meer punten van je fiets af met een soortgelijke stap-voor-stap methode. Je kunt natuurlijk ook eerst zelf eens kijken wat er aan schort en of je dat opgelost krijgt. Om je daarbij te helpen, heb ik een aantal filmpjes voor je klaargezet. Je kunt deze helemaal voor NIETS NADA NOPPES bekijken. 

Kom je er toch niet helemaal uit? Lees dan hier eens wat anderen over die wielrenschool-bikefit te zeggen hebben. Een bikefit bij mij in de studio heeft altijd de unieke “niet goed geld terug” garantie 😉 dus het kan alleen maar beter worden!

Wil je als eerste een nieuw artikel van Wielrenschool lezen? Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief

Deel het waar je kan...