Wat een rotgevoel is dat hè?
Vooral die kramp in je hamstring. Dat is dus de achterkant van je bovenbeen, want de voorkant van je bovenbeen noemen we de quadriceps, even voor de volledigheid. En dan kunnen je bil en je kuit ook nog in de kramp schieten, maar hier gaat het dus over het voorkomen daarvan.
Dé tip tegen kramp is dat mensen roepen dat je dan meer moet drinken en dat je zogenaamd magnesium zou moeten toevoegen in je bidon voor tijdens het fietsen. Nou, dat helpt wel een heel klein beetje, maar de belangrijkste oorzaak dat je kramp krijgt, heeft ermee mee te maken dat de afstelling van je fiets niet goed is.
Ik weet het, dat wil je niet horen.
Maar controleer zelf maar eens of je dit herkent: Waar je moeite mee hebt, is om gedurende de héle pedaalslag dezelfde druk op je pedaal te houden. Tijdens het onderste gedeelte van je pedaalslag, ga je op je tenen fietsen. Je houdt dan je enkel niet stil.
Hoe moet het wel?
Je duwt eerst je voet naar beneden en op het moment dat je voet bijna beneden is, dan doe je net alsof je hondenpoep aan je schoen hebt en veeg je het pedaal in één beweging naar achteren toe. Dat moet dus in één logische beweging gaan, waardoor je de hele tijd de volledige druk op je pedaal hebt. Je voelt niet dat er ergens onderweg iets in de druk van je voet verandert.
Compensatie gedrag
Als je dat wél hebt, dan voel je meestal dat de druk lichter wordt. Dan ga je om te compenseren op je tenen fietsen, met je tenen iets naar beneden. In een extra slagje, zeg maar.
Als je dit doet, kan ik ook voorspellen dat je moeite hebt om een hoog aantal omwentelingen per minuut te fietsen. Normaal gesproken is dat ergens tussen de 90 en de 100 omwentelingen per minuut, maar als jij boven de 70 à 80 omwentelingen komt, begin je te stuiteren op het zadel.
Niet zo, dat je elk moment van je fiets af kan stuiteren, of dat de hele groep er van schrikt.
Maar je voelt wel, dat het niet meer comfortabel is. Nou, dat stuiteren op het zadel, dat komt dus vooral omdat je het contact met je pedaal kwijtraakt. Stel je maar voor: als je voet onderin is en je moet daar ook nog elke keer dat extra slagje met die enkel maken, dat gaat niet, dan houden je voeten die pedalen niet bij, vooral niet als je bovenbenen die snelle omwenteling wel gewoon er doorheen drukken.
De oplossing:
In de praktijk hoor ik dan dat mensen het dan toch lekkerder vinden, om zwaar te trappen.
Maar dan wil je ook wel eens in Limburg of iets verder van dat platte Nederland gaan fietsen. En dan kom je in de bergen en dat is dan ineens heel confronterend. In de bergen moet je de hele tijd druk op je pedaal houden. Want als jij op de gewone vlakke weg op je vaste rondje even geen druk op je pedaal hebt, dan rolt je fiets natuurlijk wel braaf verder. Maar op het moment dat je aan het klimmen bent en helemaal als die klim wat steiler wordt dan en je hebt dán even geen druk op het pedaal…. nou… dan wordt het een ander verhaal. Dan gaat je fiets eigenlijk, ja, niet meer vooruit, maar dan dreigt-ie zelfs achteruit te gaan. Dus dan voel je ook dat die fiets een beetje gaat horten en stoten.
Bij zo’n lager toerental krijg je eigenlijk hetzelfde effect als wanneer je met de auto in een hoge versnelling langzaam naar een stoplicht toe rijdt. Dan trap je op de rem, maar je vergeet op de koppeling te trappen, en dan doet íe ‘doek-doek-doek-dok en dan BAM en dan slaat-ie uit!
Pijnlijk!!
Dat haperen is dus precies wat er ook gebeurt tijdens het fietsen, want je gaat dus een slecht contact maken met je pedalen, dan ga je proberen om het pedaal omhoog te trekken en dan gaat het mis. Op die manier ga je namelijk ineens je hamstring belasten, die je normaal gesproken met fietsen veel minder gebruikt en daardoor komt dus die kramp opzetten. En hard ook, als je pech hebt!
De simpele oorzaak is ook simpel op te lossen: door te zorgen dat je goed op je fiets zit, zit je ook goed op je zadel, heb je goed contact met je pedalen, kun je zowel hoge als lage omwentelingen letterlijk bijbenen en voorkom je dus die kramp. Zonder magnesium.
En nu weet ik dat je die magnesium toch wel in huis hebt. Maar goed op je fiets zitten is een ander verhaal.
Dus hierbij mijn hulp: download hier de video’s met afsteltips om het zelf te doen. Gratis.
Of:
Laat mij je helpen en kom hier op de zaak een echte bikefit doen, want daarna is fietsen zóveel leuker, fijner en makkelijker dat je portemonnee zelfs niet in de kramp schiet als je moet afrekenen. Ik hoor van iedereen altijd dat ze hier al véél eerder in hadden moeten investeren tenminste. Datum prikken? Dat kan hier.