Oh jee, telefoon…
‘Ja, met Harmen? Je wou niet komen bij de clinic.’
(….)
‘Oké, wat dan? Regent het. Ja? En jouw banden zijn te smal voor de natte weg…’
Dit soort telefoontjes krijg ik vaak voor een clinic als er regen voorspeld is.
Tja, en ik kan me voorstellen dat je geen zin hebt om te gaan fietsen als het regent, maar het is complete onzin om met brede banden te willen fietsen omdat het regent. Of om met brede banden te willen gaan fietsen omdat het nat is op de weg. Of omdat er blaadjes liggen…
Hoe smaller de band, hoe meer druk per vierkante centimeter en hoe breder de band, hoe minder druk per vierkante cm. En àls er al een probleem is met een natte weg, dan is het dat je niet voldoende grip hebt.
Als je dus een bredere band monteert, moet je het aantal kilogrammen dat op de wegdrukt met meer vierkante centimeters delen.
Dus je hebt minder druk per vierkante centimeter. Dus je hebt méer kans dat de grip niet voldoende is en dat de fiets onder je vandaan glijdt.
‘Ja maar, Harmen, alle fabrikanten zeggen, dat ik met brede banden moet gaan fietsen’. Ja. En alle fabrikanten willen ook graag dat jij veel fietsen koopt. En weer een nieuwe fiets koopt, en nieuwe banden koopt, en nieuwe velgen koopt, et cetera et cetera.
Ja, maar brede banden zijn toch comfortabeler?
Correct. Dat klopt. Een brede band heeft een groter volume, en kan op die manier met een lagere druk beter de hobbeltjes van de weg verteren. En daardoor is die band comfortabeler.
Er is niks mis met een brede band. Daar kun je prima mee fietsen. Maar àls je kiest voor een winterband of een band voor slechte omstandigheden dan is het slimmer om een smallere band te nemen dan om een bredere band te nemen.
Voor de mensen die dat nog niet weten: ik kom uit de rallysport. Daar reden we ook op sneeuw en ijs. En als je op sneeuw en ijs rijdt, dan ga je van hele brede asfaltbanden naar hele smalle sneeuw- en ijsbanden, waar maar een beperkt aantal spijkers in zitten. Want hoe minder spijkers erin zitten, hoe dieper die het ijs in kunnen.
Heb jij heel veel spijkertjes onder je band, dan heb je heel weinig druk per
spijker. Dan kunnen ze niet diep genoeg het ijs in om grip te hebben. En
heb jij een smalle band met weinig spijkers maar langere spijkers, dan gaan ze dieper in het ijs en heb je dus meer grip.
Daarom heeft een smalle band meer grip. Bovendien is de weg die het water moet afleggen vanaf het midden van de band tot de zijkant -tegen aquaplaning- veel korter. Dus kan de band meer water verwerken.
De truc voor als je op een natte weg rijdt, is altijd blijven trappen. Dat klinkt heel eng, maar als je blijft fietsen, en je komt op de bocht aan, dan knijp je zachtjes in de achterrem. Zodat je vóelt dat de rem werkt, en je druk voelt op de ketting. Dan blijft de fiets kleven aan de weg en kan je nooit vallen. Met het concept van blijven trappen bouw je eigenlijk ABS op je fiets en kan je niet vallen.
Wil je daar meer over weten? Tijdens de Klimmen en Dalen Clinic leg ik het je uit èn laat ik het je ervaren. En voor slechts 95 euro doe je een hele dag mee en weet jij aan het eind van die dag waarom jij graag smalle banden wil hebben op het moment dat glad is. En durf jij altijd, ook op blad en gravel, normaal door de bochten rijden en hard te remmen.
Dus: laat dat geld van die brede banden nou maar zitten, denk even na, en blijf trappen.