qfactor

Ik geef iedereen die dat wil een ring…

Ik geef je met plezier een ring. Of meer dan één, als je dat wilt. En nee, ik ga niet met je trouwen… Dan krijg ik ruzie thuis 😉 

Vanwaar dan die gulheid, wil je weten? Ik leg het je graag uit. Eerst even een vraagje:

Lijkt het je logisch dat een meisje van 160 cm en 50 kilo, en een man van 2 meter en 100 kg de zelfde schoenmaat hebben? Of dezelfde maat broek? Of hetzelfde zadel?

Nee toch? Maar het gekke is: een heel belangrijk onderdeel van de racefiets hebben ze vaak wel hetzelfde. Ha, ha, dat zal de fietsbel wel zijn, denk je nu misschien… Maar daar heb ik het hier niet over. 

Het gaat over een onderdeel, dat standaard op de meeste fietsen wordt geschroefd, of je nou groot of klein bent. En wat toch heel erg bepaalt, hoe lekker je fietst…

Kijk, het zit zo:

Op elke fiets heb je cranks. Dat zijn de verbindingsstukken tussen de trapas en je pedalen. De lengte hiervan kan verschillen, daar vertel ik een andere keer over, anders zitten we hier morgen nog 😉 

Aan de cranks zitten je pedalen geschroefd. De pedalen die standaard op de fiets worden gemonteerd zijn allemaal gelijk.

Kijk, en nu komt het: 

De afstand van het midden van de linker crank naar het midden van de rechter crank wordt ook wel de Q-factor genoemd. En wist je dat deze maat dus voor elke racefiets met een compact gelijk is?

Afhankelijk van de breedte van je pedaal krijg je de maat “stance width”. (zie plaatje) In het Nederlands noem ik dat ook wel sta-breedte. 

De meeste fietsen worden uitgerust met Shimano SPD-SL pedalen. Je weet wel die met de plaatjes met de gele hoekjes. Hoe je die op een goede manier op je schoenen monteert, heb ik al eens uitgelegd. 

En als je die standaard cranks met de standaard keuze voor Shimano SPD-SL pedalen bij elkaar optelt, kom je dus op een standaard “sta-breedte” uit. 

Maar niet iedereen is gelijk… 

Je kunt je waarschijnlijk wel voorstellen dat die man van 2 meter zijn voeten iets verder uit elkaar wil hebben staan dan die vrouw van één meter zestig… 

En dan nog iets…  ik weet niet of je wel eens een professionele wielrenner van dichtbij hebt gezien? Dat zijn meestal vrij kleine mannen en vrouwen die ook nog eens heel mager zijn.

Deze professionals hebben er baat bij, dat fietsen steeds smaller worden. En dat zie je dus ook gebeuren. Bv. door de populariteit van “de twee bladen voor” oftewel compact crankstellen… 

Maar mannen en vrouwen van een normaal of iets breder postuur hebben vaak andere wensen.

Hoe ik dat weet?

Nou, dat test ik altijd tijdens een bikefit sessie.

Dat doe ik, door een ringetje te plaatsen tussen de crank en het pedaal. Daardoor wordt de sta-breedte groter. En die reacties die je dan krijgt!

HÈ, wat heb je nou gedaan?

  • Mijn voeten voelen beter
  • Het elastiek is uit mijn knie
  • Mijn voet staat veel rechter
  • Staat de Wahoo nu lichter ingesteld?

Wat blijkt: heel veel mensen vinden één ringetje van 1 mm al fijner fietsen. En sommige mensen willen wel 18 mm aan ringetjes. En omdat dat niet kan, ben ik regelmatig in de weer met andere pedalen, andere assen en spacers.

Daar komt nog bij, dat je lichaam bijna nooit helemaal symmetrisch is. Daar pas ik je fiets dan ook op aan. Dus het kan zijn, dat je aan de ene kant een andere hoeveelheid ringetjes van me krijgt dan aan de andere kant. Net zoveel als je er wilt: net zo lang tot je echt lekker kunt #blijventrappen!

Dus die ringen, die zijn niet voor een huwelijksaanzoek maar voor je pedalen. 

Maar ze maken het fietsen soms zoveel fijner, dat mensen spontaan uitroepen dat ze me wel kunnen zoenen 😉 

Ik had het net al even over die profs hè, met hun smalle lijven. Nu is het in de fietswereld een trend om de fietsen steeds smaller te maken. Vroeger hadden de meeste fietsen een triple. (drie bladen voor) Nu zie je eigenlijk overal fietsen met compact (2 bladen voor) en op de gravelfiets zelfs maar 1 blad (singlespeed)

Het gevolg is, dat de afstand tussen de cranks, dus die q-factor, steeds kleiner is.

Maar ben jij wel zo smal?

Staan jou benen wel zo dicht bij elkaar? Of gaan je knieën naar buiten als je je pedaal omhoog doet?

Hee, dat ligt dus niet aan je buikje, maar aan de afstand tussen je pedalen! En dat fietst niet lekker en zorgt ervoor dat je last krijgt van de buitenkant van je knieën en van de buitenkant van je voeten…

En omgekeerd, worden veel vrouwen (of mannen met smalle heupen) helemaal niet blij van een fiets met drie voorbladen. (de bekende triple) Want die q-factor is dan veel te groot voor ze. 

Wil je wel eens weten hoe dat nou bij jou zit, die q-factor? Het is één van de dingen waar ik altijd naar kijk bij een bikefit. 

Voor je het weet heb jij er ook een ring bij… 

Ja, ik wil….

Wil je als eerste een nieuw artikel van Wielrenschool lezen? Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief

Deel het waar je kan...

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *