handschoen

Last van dove handen op de fiets?

Wat zien we er debiel uit hé, soms op de fiets? Weet je wat ik bedoel? Fietsers met wapperende handen die denken dat ze op die manier van hun dove handen afkomen. Maar daar heb ik effectievere oplossingen voor!

Want het lijkt erbij te horen, die met hun handen wapperende fietsers die je op het fietspad voorbij ziet komen. Als ze nog maar een half uurtje bezig zijn, dan krijgen ze zoveel druk op hun handen dat hun hand doof voelt. Dat is niet prettig maar wat moet je daar nou aan doen? Nou, de meest gebruikte oplossing daarvoor is het aantrekken van handschoenen, fietshandschoentjes.

Eerlijk gezegd: dat is ook meteen de methode om ervoor te zorgen dat het in ieder geval niet overgaat!

Waarom niet? Nou, die fietshandschoentjes zijn voorzien van padding, die kussentjes. Die padding zit nou juist op de punten waar je de meeste druk krijgt op je handen, want dan lijkt het alsof die padding de pijn verzacht. Alleen; dat doet het niet.

Handschoentjes met padding werken niet.

Het zorgt er alleen maar voor dat het iets langer duurt voordat je er last van krijgt. Trek je handschoenen maar eens uit op het moment dat je slapende handen ervaart. Dan zul je merken dat het eigenlijk alleen maar beter wordt op dat moment.

Het is sowieso veel slimmer om iets te doen aan de oorzaak van die slapende handen. En wat is dat nu nou eigenlijk? Op moment dat je slapende handen hebt, heb je te veel druk op je handen. En dát vindt zijn oorzaak in het feit dat jij je handen gebruikt voor dingen waar ze niet voor bedoeld zijn: om ervoor te zorgen dat je op de juiste plaats op de fiets blijft zitten.

Zo controleer je dat

Een goede controle is kijken of je met losse handen kunt fietsen. Voor sommige mensen is dat al moeilijk omdat ze niet in op de juiste plek zitten. In dat geval heb je het gevoel dat je van de fiets zou vallen of eigenlijk met je gezicht op het stuur zou vallen op het moment dat jouw stevige carbon zou veranderen in een dunner plastic of rubber. Er is niks mis met je handen, maar je kont zit niet op de goede plek en daardoor laat je het zadel jou niet ‘dragen’ zoals het bedoeld is. Je handen compenseren een stuk van het gewicht, het ligt dus in de afstelling van je zadel.

Dit herken je wel

Dat klinkt raar hé? Dat de positie en de vorm van het zadel iets doet met m’n handen? Nou, bedenk maar eens hoe je vroeger, toen je naar school ging, voor de grap wel eens achter op je bagagedrager ging zitten. Als je dan achter op je bagagedrager ging zitten van je gewone fiets, dan had je je handen gewoon helemaal los en had je dus geen druk op je handen. En dat kun je dus ook bereiken op je racefiets door je zadel in de horizontale positie iets naar achteren te schuiven. Als je dan het zadel dus iets naar achteren schuift, dan komt er dus meer druk op je billen en minder druk op je handen, en daarvoor hoef je nog niet eens het stuur van positie te veranderen. Het werkt echt!

Heb je dove handen?

Zet dan je zadel naar achteren voor meer druk op je billen en je handen zullen je dankbaar zijn. En je ziet er ook minder debiel uit zonder dat gewapper :).

En nog een trucje

Nou is er ook nog een ander klein trucje om ervoor te zorgen dat je fijner met je handen op het stuur zit. Daarvoor moet je maar eens even goed naar je eigen handen kijken. Ga rechtop staan en wapper even goed met je handen en laat ze ontspannen hangen naast je lichaam. Gedaan? Kijk eens naar beneden zonder je handen te bewegen? Als het goed is, zie je nu dat je handen over het algemeen niet recht naar voren staan, maar dat je duim naar voren wijst, maar dat in de ontspannen positie haast je wijsvinger naar voren wijst. Je bent geen playmobielpoppetje dat al klaar staat om een kruiwagen weg te rijden, maar je hand draait juist ontspannen naar binnen.

Samengevat:

Dus dat betekent dat als je op de fiets zit, dat je eigenlijk wil hebben dat de shifters een beetje naar binnen toe staan, zodat je handen er eigenlijk omheen vallen zonder dat je ze draait in je pols of in je schouderkom.

Nou vinden fietsenmakers dit altijd heel raar, want die zeggen: shifters moeten recht staan. Maar ik ben van mening dat je shifters zo moeten staan zoals je handen staan en dat is in heel veel gevallen niet kaarsrecht, want je handen staan ook niet kaarsrecht aan je lichaam. Probeer maar eens. Op die manier heb je bijvoorbeeld ook minder spanning in je handen en dus minder kans op dat dove gevoel en dito gewapper.

Alsof je de koningin bent… of tegenkomt 😊

De positie van het zadel (naar voor of naar achter) bepaalt de hoeveelheid druk op je handen. Wil je meer druk op je handen, dan doe je het zadel naar voren. Wil je minder druk op je handen, dan moet je het zadel iets naar achter zetten. En dan hoop ik op mijn beurt dat je straks alleen nog maar zwaaiend op de fiets zit omdat een bekende tegenkomt of netjes je hand uitsteekt voor het oversteken, zonder dove handen en zonder pijn in je kont. Ik zou zeggen: veel plezier en zwaaien maar!

Wil je als eerste een nieuw artikel van Wielrenschool lezen? Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief