zere voeten tijdens het fietsen?

Warm, koud, kramp in je voeten?

Bij de wielrenschool doe ik bijna elke dag wel een aantal bikefits. En tijdens die bikefits hoor ik regelmatig mensen klagen over hun voeten.

Ze worden veel te warm in de zomer, te koud in de winter en ik hoor ook regelmatig mensen klagen over enorme kramp in hun voeten.

Waar komt dat nou door?

Kijk eens goed naar de zolen op deze foto, dan zie je verschil tussen de beide zolen.

‘Nou, zegt de slimmerik ja, de één is links en de andere is rechts, dus dat is volkomen normaal Harmen.’

Maar er zitten meer verschillen en die hebben ervoor gezorgd dat deze fietser nogal wat problemen had. Hij had koude voeten, kramp in z’n voeten èn hij had last van z’n zitvlak.

En dan zul je zeggen: ‘Hè? Last van z’n zitvlak, en dan zitten we naar zolen te kijken?’

Wat is er nu aan de hand? Die voeten van jou of van deze fietser, die zitten vast in de pedalen. En omdat ze vastzitten wordt elke onrechtmatigheid direct doorgegeven aan de rest van het lichaam.

Nu zitten je handen ook redelijk vast op het stuur, omdat je dat goed vast kunt houden, maar je zitvlak op het zadel, dat kan redelijk bewegen.

Dus als er ongelijkheid in je voeten zit, dan wordt dat eigenlijk automatisch doorgegeven aan je zitvlak. En daarmee kun je bijvoorbeeld schuurplekken of ander ongemak aan je billen, of laten we maar duidelijk zijn – kont – krijgen en dat is niet zo fijn.

Dus daarmee komen mensen heel vaak bij mij langs en dan vragen ze

‘Harmen, moet ik een ander zadel?

Maar dat is vaak helemaal niet nodig.

Heel vaak zit het probleem in de basis, dus daar moeten we eerst naar kijken. Dat hebben we hier dus ook gedaan.

En als ik dus goed kijk naar die zooltjes, dan kun je al een heel deel van de problemen zien.

En wat waren nou uiteindelijk de problemen hier?

Nou, het linkerbeen van deze fietser maakte een minder goed contact met het pedaal dan het rechterbeen. En omdat dat niet zo goed ging, ging hij met zijn voet niet gewoon rustig regelmatig rond, maar moest ie onderin de pedaalslag z’n voet of zijn tenen aanspannen, om contact te houden met z’n pedaal. Hij ging dus naar beneden toe eigenlijk een soort ‘klauwen’ om de pedalen weer omhoog te krijgen.

En dat klauwen, dat zorgt ervoor dat je kramp krijgt in je voeten en dat je voet minder goed doorbloed wordt. En daardoor wordt die in de winter kouder. En zomer krijg je een kramp in je voeten in dit deel van je voet.

Kramp in je voeten bij het fietsen

Op de foto laat ik even zien bij mijn hand in welk gedeelte van je voeten je dan kramp krijgt. Ik ben niet zo lenig dat ik dat met mijn voeten kan laten zien 😉 Maar dit gedeelte van je voet krijgt dan kramp.

En dat komt dus, omdat je tijdens het trappen ‘klauwt’ in plaats van dat je je voeten rustig ontspant.

Daar heeft dit dus mee te maken, in dit geval z’n voeten. Zijn linker en rechter been waren niet even groot. En daarom stond zijn plaatje niet goed aan de linkerkant, en daardoor had hij minder goed contact met z’n pedaal.

Voel jij nu ook, dat je een verschil hebt tussen de linkerkant en de rechterkant met trappen? Dat het lijkt alsof de ene been minder goed gaat dan je andere? Haal dan eens de zooltjes uit je schoenen en kijk er eens goed naar.

En wie weet, is dit een van de oplossingen om te komen tot een fijnere afstelling van je fietsen.

Wil je daar nu meer over weten?

Je kunt je ook inschrijven voor een cursus. Helemaal gratis in vijf lessen om je fiets zelf nog veel beter af te stellen.

Vind je dat toch teveel gedoe, kom dan langs voor een bikefit, dan zet ik alles helemaal top voor je.

Ik zou zeggen zet ‘m op en veel succes en zoals we bij Wielrenschool zeggen, #blijventrappen!

Wil je als eerste een nieuw artikel van Wielrenschool lezen? Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief