Het is weer winter en ja hoor: slecht weer, regen en geen moraal. Je vaste fietsmaatjes hebben er de brui aangegeven. Kortom: het is lastig om aan de slag te blijven.

Je zoekt iets om in vorm te blijven deze winter maar de sportschool lonkt nog niet echt 😉 

En wat moet je eigenlijk doen om wel goed te trainen?

Ik help je!

Wintertraining met de Wielrenschool

Met wekelijkse trainingsschema’s die zorgen dat jij topfit uit de winter komt, ook als het k#tweer is!

Check dit even

Jij wilt graag je doel halen. Of dat nu een bepaalde tocht is of gewoon ‘fit blijven in de winter’. Maar dat blijkt lastiger dan je dacht.
Je vraagt je af of je wel genoeg traint om je doel te behalen… Je traint als een idioot maar je valt maar niet af… en je wordt ook niet sneller.
Of je bent écht wel gemotiveerd… maar je vraagt je af waar je de motivatie vandaan moet halen nu de clubritjes en gemeenschappelijke trainingen steeds uitvallen.

Het punt is: in de winter is het al snel minder leuk om te trainen. Je mist de gezelligheid van je fietsmaatjes. Het fietsen in de frisse buitenlucht. Maar je wilt wel graag je conditie op peil houden. 
En voorkomen dat je té hard traint, want ook dat komt (veel!) voor. 

En daar kom ik dan om de hoek. Want het ís ook lastig.

Ik heb iets voor je waarmee het makkelijker wordt…

Waarom we veel in D1 trainen

'De meeste mensen kennen mij natuurlijk wel. Ik ben Joke, ‘de vrouw van’. Ik fiets al een jaartje of vijftien. Ik ben eigenlijk een beetje Harmen’s proefkonijn geweest. Vijftien jaar geleden reed ik altijd helemaal in het rood achter hem aan. En had ik heel veel zadelpijn... Die eerste jaren zei Harmen net als zoveel mannen ‘blijf maar in mijn wiel’ en dan kwam ik elke keer helemaal verrot thuis. Totdat ik op een gegeven moment geblesseerd raakte: Ik viel op Lanzarote en had een enorme bult op mijn been met bloed erin omdat ik een ader had gebroken. Toen mocht ik van de fysio eigenlijk niet fietsen, alleen héél licht trappen. Ik heb drie maanden alleen gefietst, alleen maar in D1 eigenlijk, want ik mocht geen kracht zetten. En toen ik daarna weer met Harmen ging fietsen, zei hij: ‘Wat heb jij gedaan?

Want ik kon hem ineens veel beter bij houden en ik hield het veel langer vol. Kortom, dat was eigenlijk een beetje de start van het hele D1 trainen verhaal. Harmen is daar toen helemaal ingedoken want hij wilde snappen hoe het kon dat het ineens zoveel beter ging met mij. Hij is allerlei trainingen gaan volgen en de rest is history.

Daarom is het trainen in D1 echt de basis ook in deze wintertraining. Je bouwt op een hele relaxte manier aan je duurconditie!'

Joke

Zo werkt het

Superhandig: op je telefoon

  • Elke zondagmorgen staan er weer 3 nieuwe trainingen voor je klaar. In een handige app, die rechtstreeks je trainer aanstuurt.
  • Elke training is er in 2 versies: eentje die ‘gas er op’ heet en eentje met de titel ‘rustig aan’. 
  • Elke dag meet je – ook met een app – je ‘vorm van de dag’. 
  • Die uitslag bepaalt of je die dag de ‘gas er op’ training gaat doen, of de ‘rustig aan’-variant. Je traint dus nooit te veel, maar ook niet te weinig!   
  • De trainingen duren steeds 50-80 minuten per keer.
  • Op dinsdagavond is er een zoomsessie. Daarin licht Harmen de trainingen op een eenvoudige en soms grappige manier toe. Niet alleen leerzaam, maar ook gezellig. Je kunt dan ook al je vragen stellen. En horen, hoe het de rest vergaat. Dat werkt supermotiverend!

Op dinsdagavond mag je alles vragen

Je hoeft niets ‘terug te doen’

Je hoort bij de groep, helemaal! En tegelijk: je wordt nergens voor gevraagd. Geen bardiensten, geen penningmeester of secretaris. Het is ook geen probleem als je een kwartiertje later start of een training overslaat. De app ziet alles en past zich aan bij jouw real time niveau… en wij zullen je nergens op afrekenen.

We trainen samen, en tóch helemaal op je eigen niveau

Dat kan omdat we met een unieke app werken. Wat meet je dan met die app? Allereerst je hartslag ’s ochtends. Vervolgens ‘weet’ de app, hoe hard jij kunt trainen die dag. Heb je bv. veel stress of ben je net niet helemaal fit? De app weet het voordat je het zelf doorhebt. En past de zones voor je aan in de training.

Je doet nooit meer teveel of te weinig

Doordat je altijd begint met je hartslagmeting, weet de app waartoe je in staat bent. Ben je snotterig of moe, dan krijg je een lichtere opgave dan als je topfit bent. Je bouwt je spieren en conditie op zonder jezelf schade aan te brengen omdat je vindt dat je harder zou moeten kunnen doorstampen terwijl je lichaam iets anders aangeeft. Zo train je nooit TE zwaar, maar ook nooit TE licht. Want er zijn óók dagen, dat je de hele wereld aan kunt op je fiets 😉

Zij doen al mee met de wintertraining > en weet je waarom?

‘Ik ben een flink fanatieke roeier. En ja, in de winter is het donker ’s avonds, dus mogen we niet meer op het water roeien. En dan moet je op een ergometer. Nou, ik dacht dan is deze wintertraining een mooi alternatief. Verder fiets ik veel op mijn Koga World Traveller die inderdaad door Harmen is afgesteld. In de vakantie vieren we altijd fietsvakanties met alles erop en eraan. Dus in het dagelijks leven ben ik niet een enorme wielrenner of zo, maar wel sportief. Ik ben nu 6 weken bezig en het is al bij net zo verslavend als roeien op het water. De trainingen zijn heel afwisselend, een uur op de binnenfiets is zo voorbij. Het niveau is goed in te stellen. Ik durf wel te zeggen dat iedereen het kan doen. Lekker fit de winter door, heerlijk!’
Mente
'Ik ben twintig jaar geleden gaan fietsen omdat ik versleten heup had. Dus voor mij is het een medicijn. Ik ben nog steeds niet geopereerd. Een paar jaar terug ben ik mee gaan doen met de Giro di KiKa. Maar dat was toch niet helemaal mijn ding. En deze zomer beklom ik de Stelvio en daarna ook de Grand Ballon, maar het fietste niet goed en ik zag op social media Harmen voorbij komen. Zes weken terug heb ik mijn fiets bij hem laten afstellen. Ik heb een heel andere fiets. Het is nog steeds dezelfde, maar de afstellingen zijn echt totaal anders. Toen deze training voorbij kwam, dacht ik: Dat ga ik doen, want aankomend jaar doe ik weer mee met Giro de KiKa. Dus ik heb mezelf weer een doel gesteld. Voor het goede doel, maar ook voor mezelf. Ik ben zelf ook een beetje het goede doel 😉 Ik hoop veel profijt van te hebben van deze wintertraining!'
Gert-Jan (59)
‘Ik ben ruim een jaar geleden begonnen met wielrennen. Het begon eigenlijk doordat mijn vrouw een keer de Amstel Gold Race recreatief wilde rijden. Er was een loting, en het klonk zo gezellig dat ik zei: zet mij ook maar op het lijstje. Tot mijn verrassing werden we ingeloot. Ik kocht een fiets via Marktplaats en stapte in januari 2023 voor het eerst op de racefiets. Al snel vond ik het zo leuk dat ik na de zomer bij De wielrenschool ben gaan trainen. Dat was niet alleen ontzettend leerzaam, maar het hielp me ook mentaal enorm. Die trainingen vielen namelijk samen met een periode waarin ik thuis zat vanwege burn-outklachten. Zonder dat ik dat zo gepland had, deden de trainingen me veel goeds. De regelmaat en fysieke inspanning zorgden voor dat ik me veel beter ging voelen in mijn hoofd, en ik ontdekte een opvallende parallel: de fouten die ik in het wielrennen maakte, waren precies dezelfde als in mijn werk. Te hard van stapel lopen, te vaak in de hoge hartslag, en te weinig aandacht voor rust en herstel. Met een groepje van de Wielrenschool reden we in het voorjaar van 2024 de Trois Ballons. Een flinke uitdaging, maar wel ontzettend gaaf. Harmen was er ook bij en zei na afloop: “Kom eens langs, volgens mij kun je prettiger fietsen.” Dat bleef hangen. Ik ging bij hem langs en ja, dan ga je voor de bijl 😁. Sinds juli 2024 rijd ik op een fantastische nieuwe fiets. Die nieuwe fiets voelde als een enorme upgrade. Tijdens de zomervakantie raakte hij helaas wat beschadigd en moest hij worden gerepareerd. In de tussentijd gebruikte ik mijn oude fiets weer. Toen ik daar weer op reed, dacht ik: Ik snap niet hoe ik dáár de Trois Ballon op heb gefietst. Oh, mijn nieuwe fiets is zo'n wereld van een verschil. Dat is niet normaal.’
Gerke
“Ik ben in de Coronatijd begonnen met fietsen. Ik wilde iets doen voor KiKa, want ik heb ooit een leerling gehad die kinderkanker had. Dus toen ben ik gaan fietsen. Alleen mijn fiets zat voor geen meter. Zo kwam ik bij Harmen terecht want ik dacht van ‘joh hoe moet jij die berg op, dat ga je nooit lukken met je 120 kilo’. Toen ben ik gaan trainen, met hulp van Harmen. En toen ben ik in negen maanden tijd dertig kilo kwijtgeraakt. Ik ben blijven fietsen en ja, nu ben ik ondertussen alweer zes kg meer eraf. Ik weeg nu 85 van de 120 die ik woog. En ik dacht we zullen deze winter maar weer eens met Harmen gaan trainen. Zo ben ik hier eigenlijk weer bijgekomen. Binnenkort wil ik ook mijn fiets opnieuw laten controleren wat er nog beter kan, want mijn buik zit niet meer tegen mijn benen aan, dus dat is alleen maar fijn. Het fietsen gaat al zoveel makkelijker. Ik ben van een gemiddelde snelheid van 24 naar een gemiddelde snelheid van dertig gegaan in die paar jaar. Dus met rustig trainen en natuurlijk ook wel wat prikkelingen met wat meer kracht en wat meer snelheid. Top!”
Ivo (44)
'Twee jaar geleden stapte ik voor het eerst op een wielrenfiets. Onder deskundige begeleiding van de Wielrenschool getraind en passie voor de wielrensport ontwikkeld. Een genot om te ervaren dat conditie en vaardigheid met de week werd vergroot. Niet voor niets dat ik me deze winter weer heb aanmeld voor het wintertrainingsprogramma. Met de AmstelGoldRace op het programma (toertocht 😜) wil ik nog een conditioneel stapje zetten. Inmiddels de eerste trainingen achter de rug: een feest van herkenning.'
Paul (53)

Hoe ziet dat eruit?

Je krijgt een inlogcode van ons waarmee je jezelf aanmeldt, nadat je de app EnergyControl hebt gedownload op je telefoon (IOS of Android). Op je telefoon en laptop vind je alles makkelijk terug.

Elke zondagochtend in alle vroegte staat het nieuwe weekschema voor je klaar. Die kun je uitvoeren en afvinken of net zo vaak herhalen als je wilt. Naast de opdracht vind je daar uitleg in tekst, met foto’s en leuke korte video’s om je op scherp te zetten.

Daarnaast krijg je toegang tot speciale modules om te trainen op een speciaal onderdeel of doel, of een extra hoor- of werkcollege over bijvoorbeeld voeding of spieropbouw. Ook die speciale modules worden steeds aangevuld met nieuw materiaal.

En elke dinsdag is er via ZOOM een samenkomst online. Je mag op de bank gaan zitten, of je werkt je training af terwijl je meeluistert, leuk juist om iedereen even te zien. Je krijgt daar extra tips, verdieping en natuurlijk antwoord op al je vragen.

Wintertraining in het kort

Je werkt gefundeerd aan je conditie en je techniek

We maken jou beter en het fietsen leuker
Je weet wat je doet en waarom, en dat je het goed doet
In een groep en toch je eigen ding doen
Op je eigen moment en af en toe met gezelschap
Inclusief je eigen trainer, individuele schema’s en strakke opbouw
Wintertraining met de Wielrenschool

Oeps, bijna vergeten:

Je krijgt nog iets van ons. Fysiek, live, helemaal in het ‘echie’: We komen 2 x een live bij elkaar op zaterdag of zondag. De data volgen nog, maar het wordt sowieso gezellig! Gratis. Omdat je meedoet.

Over Harmen

Stel je fiets optimaal af met een BikeFit door BikeFitter Harmen Scholtalbers - Wielrenschool Emmeloord

Nog even voor de zekerheid. Want je ziet nu mijn aanbod, maar misschien ken je mij amper.
Ik ben Harmen Scholtalbers. Founder van de Wielrenschool in Emmeloord. Zelf fiets-trainer, bikefitter en fanatiek fietser.
Voor die tijd haalde ik mijn adrenaline uit een andere wielersport: de autorally Paris-Dakar.
Wat ik ook doe, ik doe het met passie. En ik ga ervan uit dat jij ook meer wilt dan alleen een beetje rondfietsen.
Dus zorg ik er als BikeFitter voor dat iedereen optimaal op zijn eigen fiets kan zitten. In de juiste houding, zonder pijn en gericht op zo gemakkelijk mogelijk snelheid maken.
Zit je lekker? Dan wil je vanzelf meer. En dan bied ik dus ook nóg mooiere fietsen. Clinics om beter te leren klimmen/dalen. Prachtige weekendtrips in de Duitse Eiffel. En fietsvakanties in Spanje…. Uiteraard als het daar nog niet te warm is.
Die reizen zitten trouwens altijd wel snel vol. Dus je bent gewaarschuwd.
Maar als je éérst gewoon lekker wilt fietsen, dan zit je bij mij dus ook goed.
De wintertraining is hele fijne opstap naar het nieuwe zomerseizoen! 😊.

Maar jij bent kritisch…

Want ik weet: dat zijn al mijn klanten. Dus ik voel de ‘ja-maar’ al opkomen…. En ik heb ze ook vaker gehoord. Dus dit is voor jou:

Wat heb ik nodig om met die App te trainen?

Een telefoon. Android of iOs. Een fiets die goed is afgesteld op je lichaam. Anders gaat het nooit echt makkelijk voelen. En een hartslagmeter.

Hoe lang duurt mag ik meedoen?

Je krijgt 20 weken lang wekelijks je trainingsschema’s en we eindigen met een feestelijke afsluiting in maart waarbij we een prachtige toertocht gaan rijden.

Hoe weet ik of de app past bij mijn niveau?

Dat is juist het mooie van de app. Omdat je eigen meting steeds de nulmeting is, train je altijd op je eigen niveau.

Zijn de trainingen voor binnen of voor buiten?

Goed nieuws: dat kan allebei! Ik fiets zelf het allerliefste buiten maar soms gaat dat gewoon niet. Dus bieden we de trainingen op zo’n manier aan, dat je ze óók op je trainer kunt doen. Sommige leden volgen de wielrenschool trainings-schema’s in Zwift of in een andere virtuele wereld. Kan allemaal!

Benieuwd naar het resultaat van anderen?

Meer dan 200 enthousiaste deelnemers sinds v2.0:

PS: deze review-sectie is net toegevoegd. Ben jij 1 van de eerste die ‘m vult?!
Wil je weten hoe anderen over de Wielrenschool denken? Check dan eens de reviews bij de clinic Klimmen & Dalen.

0
bfe2668098

1 2 3 4 5

Wordt dit jouw winter?

Gun jezelf deze Wintertraining

€225

00
Uren
00
Minuten
00
Seconden

#zinin #blijventrappen #uitlegvolgt

Omdat we gezamenlijk afsluiten met een toertocht is deelname aan deze editie vanwege de duur van het programma niet meer mogelijk. BlijvenTrappen met de Wielrenschool kan natuurlijk altijd; ga mee op reis, doe mee aan een clinic of bestel een Indoor Trainer zodat het weer nooit meer een excuus is.

#blijventrappen

De wielrenschool is ook je adres voor:

BikeFit

Omdat pijnvrij fietsen de norm zou moeten zijn

Fietsreizen

Een fietsreis om nooit te vergeten…

Een nieuwe fiets

Jij bepaalt wensenlijst en beschikbaar budget