rustiger trainen

Rustiger trainen om beter te worden!

Wielrenschool organiseert fietsreizen, maakt je fiets passend en verkoopt fietsen en die waanzinnige trainingsapp. Maar daar vertellen we niet zo vaak over, want we hebben het altijd over fietsen. En trainen.

Iets specifieker: over hoe je traint.

• Hoe hard.
  • Hoe vaak.
  • Hoe ver.

En dan zeg ik dus: je moet niet elke keer tot het gaatje gaan.

Juist niet. En zeker niet als je aan het opbouwen bent.

Dus niet de eerste keer na je zomervakantie meteen weer twee uur.

Géén vijftig kilometer.

Dat doen ze in andere sporten ook niet. Een uurtje sporten is de norm. Voor amateurs.

Maar wat doen wij? Wij gaan keihard. Aanpakken! Je wilt wel voelen dat je wat gedaan hebt.

Maar wat krijg je dan?

Je bent inderdaad moe. Je hebt je spieren aan het werk gezet. Alleen, je hersteltijd is zo lang, dat je nog aan het herstellen bent als je opnieuw op de fiets stapt.

Fysiek ben je dan slechter dan toen je begon. Je bouwt dus af in plaats van op. En je bent moe… heel erg moe.

Als je het goed zou doen… dan doe je voldoende. Dan krijg je energie. Dan herstel je snel. Dan ben je dus béter dan het startpunt van de vorige keer.

Dus trek je conclusie. Rem jezelf af.

Na die Tour de France zie je het helemaal voor je hoe jij moeiteloos twee uurtjes doortrapt.

Maar vergeet niet: die jongens trainen niet alleen professioneel, die rusten ook professioneel. Languit op de bank en op bed, uurtjes in, niemand die ze stoort. En wat doen wij? Wij komen thuis, springen onder de douche en mogen dan naar onze schoonmoeder toe. Dat is andere koek. En dus moet je rustiger trainen.

Ik zeg het maar vast. En mocht je alweer volop aan het fietsen zijn en je blijft die pijntjes houden? Denk dan toch even na over die bikefit. Mijn online agenda staat hier en het is stukken goedkoper dan een nieuwe fiets… of je goede fiets in de gang laten staan…

Wil je als eerste een nieuw artikel van Wielrenschool lezen? Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief